Aktuellt

Så kan utbildningsdata användas för studievägledning

Bild: Shutterstock

Så kan utbildningsdata användas för studievägledning

Det ska vara lätt att hitta information om vilka skolor och utbildningar som finns i Sverige. SUSA-navet och Utbildningsguiden gör det enklare att nå ut med information om din utbildning och underlättar studie- och yrkesvägledning.  

Du kanske har hört talas om den nationella databasen SUSA-navet? Varje natt samlar databasen in information från nästan alla utbildningar som står under statlig tillsyn. Syftet är enkelt – att förenkla för olika aktörer att visa information om utbildningar på webbplatser och appar – som i slutänden hittas av personer som står inför ett val av skola eller utbildning. Från och med slutet av 2022 hämtar SUSA även information om komvuxutbildningar från Gotit (Alvis).

– Innehållet i databasen är tillgängligt för vem som helst som vill bygga en webbplats eller app, men kan också användas för planering och dimensionering av kursutbud, säger Eva-Marie Befring, Skolverket.

Eva-Marie Befring, projektledare på Skolverkets kommunikationsavdelning.

Vad krävs för att använda SUSA-navet?

Inom gymnasieskolan är det obligatoriskt för huvudmän att lämna in uppgifter om planerade program och inriktningar till SUSA-navet. För komvux-utbildningar finns inte det kravet ännu, men målet är att alla kommuner ska leverera för att fler ska hitta komvux-utbildningar men också för kommunernas arbete med planering och dimensionering av kursutbud och antal platser.

Om du använder Alvis för din vuxenutbildning och vill exportera utbildningsdata till SUSA-navet meddelar du bara Gotit att du önskar att den funktionen slås på. Det är möjligt att undanta enskilda utbildningar från exporten om man så önskar. Kom ihåg att fylla i antalet platser på dina utbildningar och uppdatera adressen.

Informationen i SUSA-navet finns tillgänglig i två olika, öppna, api:er. Mer information om dessa hittar du här. Det går också bra att kontakta susa@skolverket.se för stöd.

Utbildningsguiden

En av de webbplatser som hämtar utbildningsdata från SUSA-navet är Utbildningsguiden.

– På Utbildningsguiden kan du som är studie- och yrkesvägledare, elev eller vårdnadshavare hitta verktyg som underlättar valet av skola eller utbildning. Till skillnad från reklamfinansierade webbplatser är Utbildningsguiden en neutral webbplats som inte har som syfte att sälja något eller framhålla någon särskild utbildning eller utbildningsanordnare, berättar Eva-Marie Befring.

Att räkna ut meritvärden och jämförelsetal samt hitta och jämföra olika skolor på grundskole- och gymnasienivå är några av funktionerna. Här finns också information och inspiration för vuxna som ska välja utbildning.

Några funktioner på Utbildningsguiden

  • Hitta utbildningar för vuxna. Sök bland utbildningar och kurser på folkhögskola, yrkeshögskola, universitet/högskola, komvux och övriga konst- och kulturutbildningar. Även Arbetsförmedlingens arbetsmarknadsutbildningar kommer läggas in under 2023.
  • Guide för att göra studieval. En hjälp för att klargöra var du står och vad du vill uppnå.
  • Hitta yrken. Se yrkesbeskrivningar, lönestatistik och information om hur arbetsmarknaden ser ut för olika yrken och inspireras av yrken du kanske inte kände till.
  • Kontakt med studie- och yrkesvägledare. Hitta en vägledare i din kommun.

 


För mer information följ länkarna nedan:

SUSA
Utbildningsguiden
Alvis

 

Posted in Gotit |
Dela:

Verksamhetskonsult till Team Alvis (vikariat)

Vi behöver förstärka vårt team för vuxenutbildning med en driven skoladministratör/skolledare.  

 På Gotit skapar vi IT-stöd med syftet att förenkla och utveckla administrationen från förskola till vuxenutbildning. Programvaror som Skolplatsen och Alvis erbjuder skolorna ett stöd för att bl.a. administrera ansökningar, frånvaro, betyg och mycket mer.

”Att tillsammans utveckla morgondagens lärande” är vår vision. Tillsammans med våra kunder utvecklar Gotit de bästa lösningarna utifrån kundens behov. Vi satsar mycket på att bli en attraktiv leverantör men även en attraktiv arbetsplats och arbetar mycket med den personliga utvecklingen, både individuellt och i grupp. Som medarbetare på Gotit finns det stora möjligheter till vidareutveckling.

Vikariatet avser en tjänst inom Team Alvis. Teamet är ett glatt gäng med seriösa och målfokuserade individer som alla gör sitt bästa. Initialt kommer du arbeta för att förstärka kundsupport och projektledning. Efterhand när du växt in i rollen arbetar du med utbildning och verksamhetsutveckling. I rollen ingår även att tillsammans med säljare stärka förtroendet hos befintliga och nya kunder och att tillsammans med systemutvecklare prioritera och kvalitetssäkra produktutvecklingen.  


Vikariatet beräknas till ca 1 år inkluderande tid för introduktion och överlämning. Det finns goda förutsättningar för att vikariatet kan komma övergå i en tillsvidare anställning. 

 

Arbetsuppgifterna består av: 

  •  Support, dvs. stöd till våra kunder och användare av produkterna per telefon, e-post och i ärendehanteringssystem 
  • Utbildning av kunder i våra produkter och tjänster. I arbetet ingår en del resande då utbildningar sker hos kund. Du planerar kundernas utbildningar tillsammans med kund och övriga i teamet.  
  • Projektledning/kundansvarig, t.ex. i ett införandeprojekt eller förstudieprojekt 
  • Kundrelationer, dvs. vårda befintliga kundrelationer genom support, regelbundna kontakter och aktiviteter såsom användarträffar 
  • Demonstration av systemet för ny kund dvs. hjälp och stöd till säljare vid säljmöten. I arbetet ingår en del resande då demo sker hos kund. 
  • Produktutveckling, dvs. aktivt arbeta för att förbättra och förädla våra produkter  

 

Ort: Göteborg
Resor: Vanligtvis sker resor i tjänsten till kund när så möten och utbildningar genomförs. Med pandemin har det blivit vanligare med distansmöten och distansutbildningar.
Omfattning: Heltid
Sista ansökningsdag:  Sista ansökningsdag 10 februari 2023. Urval och intervjuer kommer dock att ske löpande. Tjänsten kan komma att bli tillsatt innan sista ansökningsdag, ansök därmed så snart som möjligt.
Tillträde: Snarast
För att ansöka: Skicka ditt CV till jobb@gotit.se 

Kvalifikationer:

Du som söker har troligtvis en akademisk bakgrund eller så har du förvärvat motsvarande kompetens genom längre arbetslivserfarenhet eller liknande. 
Det är önskvärt att du har yrkeserfarenhet av skoladministration/skolledning inom vuxenutbildning och vi ser det som en stor fördel om du har arbetat som skoladministratör/skolledare tidigare.  

 Det är meriterande om du har arbetat i eller kännedom om Alvis som administrativt stöd. 

 Erfarenhet från projektledning och av att hålla utbildningar är också meriterande men inget krav. Det är viktigt att du behärskar svenska flytande i både tal och skrift.  

 Utöver våra kompetenskrav är rätt inställning och attityd viktigt. För att passa in i rollen är du serviceinriktad, kreativ och ödmjuk. Det krävs flexibilitet och att vara en lagspelare samtidigt som man har ett stort kundfokus.  

 Vi ser positivt på om du har intresse för att vidareutveckla din kompetens, vidare är du duktig på att skapa relationer och är inte rädd för att tala inför en grupp. Att du är strukturerad och tycker om att arbeta självständigt är viktigt men även att du kan fungera väl i ett team. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
 

Organisations-/företagsbeskrivning:  

Gotit är ett IT-företag med moderna system för skolverksamheter. Det har vi gjort sedan starten 1996. Men vi är mer än så om du frågar våra användare, de som arbetar med skoladministration och som får skolan att flyta på och fungera. Genom att göra deras jobb lättare och allt smidigare skapar vi en kedja av fördelar som sprider sig över hela skolan. Effekterna, de hamnar till slut i klassrummet. I undervisningen. I ett bättre lärande. 

Posted in Gotit |
Dela:

Information gällande leverans av mail som skickas från våra tjänster

2023-01-09 kl 08:00 Mail som skickas via våra tjänster ska nu fungera igen. 

2023-01-05 kl 09:33 Mail som skickas via våra tjänster där mottagaren använder sig av Microsoftklienter (Outlook och Office) hamnar i skräppost.

2023-01-04 kl 08:17 Mail som skickas via våra tjänster där mottagaren använder sig av Microsoftklienter (Outlook och Office) hamnar i skräppost.

2023-01-03 kl 15:53 Uppdaterad information gällande mail. Vår leverantör meddelar nu att det har gjorts åtgärder kring detta under dagen men att det är först imorgon vi kommer att se resultatet av åtgärderna.

2023-01-03 Mail som skickas via våra tjänster där mottagaren använder sig av Microsoftklienter (Outlook och Office) hamnar i skräppost eller hindras från att komma fram. Mottagaren använder sig av exempelvis Gmail hamnar i mottagarens inkorg. Orsaken är förmodligen en uppdatering som gjorts av Microsoft. Vi jobbar tillsammans med vår mailleverantör för att hitta en lösning på den uppdatering som gjorts. Vi kommer att återkoppla med ny information så snart vi kan.

 

Posted in Gotit |
Dela:

Efterlängtade lärarfunktioner på gång

Bild: Shutterstock

Efterlängtade lärarfunktioner på gång

Gotits arbete med att ta fram nya skräddarsydda funktioner för lärare i Alvis och Skolplatsen pågår för fullt. Målet är att kunna erbjuda lärare nya funktioner som förenklar deras vardag genom att administrativa arbetsuppgifter blir så enkla, smidiga och snabba som möjligt. Studium, Göteborgs Stads vuxenutbildning är en av de kunder som redan testat vissa funktioner i skarpt läge.

Under hösten har Gotit, tillsammans med flera referens- och testgrupper från olika skolformer, fortsatt arbeta med utvecklingen av lärarfunktionerna. Tillsammans med kunder och lärare har man fångat upp både önskemål kring nya funktioner och feedback på funktioner som är under utveckling.

– Vi har fått en mängd värdefull feedback kring vad vi bör lägga till eller ta bort, säger Tim Mighall, organisationsutvecklare på Gotit. Samtidigt är det en fin balansgång att inte addera så mycket funktionalitet att det går ut över enkelheten i systemet.

– Responsen från lärarna har varit jätteviktig i utvecklingsarbetet och vi har tagit stor hänsyn till deras synpunkter innan vi har tagit nästa steg. Vi räknar nu med att kunna leverera lärarfunktionerna från och med maj 2023.

Men det finns också några kunder som redan är i gång och använder delar av de nya funktionerna. En av de första var Studium, vuxenutbildningen i Göteborgs Stad. Sedan i somras har man testat ett antal funktioner, bland annat betygssättning och studieförsäkran och gått skarpt med närvarofunktionen.

– En del i vår utmaning är att vi är en del av Göteborgs Stad som är en stor och komplex värld med många leverantörer och IT-system som ska samordnas. Jag kan tänka mig att det är lite lättare i mindre kommun, säger Lars Wallgren, kvalitetssamordnare på Studium. Vår utgångspunkt är att ett system bland annat ska lösa vissa problem och även inbjuda till nytt tänkande och arbetssätt, vilket jag tycker att funktionerna till stor del gör. Sedan har vi vissa utmaningar i tex hur schema importeras och hur man hanterar felsökning i schema/frånvaro.

Sedan Studium började använda lärarfunktionerna så har man fortsatt ha en löpande dialog med Gotit under hela hösten för att framföra feedback och önskemål.

– De nya funktionerna har varit bra för oss och vi upplever också att Gotit har lyssnat på oss och våra önskemål om förtydliganden eller utveckling av lärarfunktionerna, konstaterar Lars Wallgren kvalitetssamordnare Studium. Nu ska vi snart även gå skarpt med funktionerna betygssättning och studieaktivitet, förhoppningsvis redan innan jul.

Posted in Gotit |
Dela:

”Proaktivitet är att skapa positiva förändringar”

Bild: Shutterstock 

”Proaktivitet är att skapa positiva förändringar” 

Planering är A och O för att minska stressnivån och öka effektiviteten i skolvärlden. Andreas Öhman, teamledare på Skolplatsen, delar här med sig av tips och råd för hur du som skoladministratör kan frigöra tid och nå hållbara resultat med ett proaktivt arbetssätt. 

Hej, Andreas! Vad innebär det att arbeta proaktivt? 

– Att arbeta proaktivt handlar om att skapa nya mönster och planera för det du vet ska hända, för att minska stress och öka effektiviteten. Skoladministratörer har ofta en hög stressnivå, där det periodvis kommer stora pucklar under året. Genom att planera in större, återkommande arbetsuppgifter kan du skapa ett jämnare flöde under året. På så sätt kan du kan frigöra tid och arbeta med det som faktiskt är viktigt för stunden. För ganska ofta jobbar vi med fel saker. 

 Hur kan skoladministratörer bli proaktiva genom att använda planering som verktyg? 

–  I skolans värld är det många större arbetsuppgifter som återkommer vid i princip samma tidpunkt varje år, till exempel betygssättning och rapportering till CSN. Därför är det bra att förbereda och planera så mycket som möjligt i förtid, så att du inte har flera andra arbetsuppgifter samtidigt. Om du inte arbetar proaktivt, och det dessutom kommer in akuta ärenden, har du helt plötsligt dubbel stress. Försök i stället att titta på hela årshjulet och flytta uppgifter som inte är tidsbundna till lugnare perioder. 

Ett sätt att arbeta proaktivt på är genom 40-40-20. Vad går metoden ut på? 

– Forskning visar att vi mår bra av att dela upp vårt arbete i 40-40-20. I praktiken innebär det att du planerar in 40 procent av din fasta arbetstid i ett årshjul. Till den tiden hör återkommande uppgifter som alltid ingår i din arbetsroll. Övriga 40 procent är mer flexibla uppgifter som behöver göras under året, men som du kan planera för lite mer kortsiktigt. De sista 20 procenten lämnar du oplanerade, så att du har utrymme att reagera på akuta och oförutsägbara händelser. På så sätt bygger du bort stress, skapar en jämn arbetsfördelning och tar höjd för akuta ärenden. 

Vad är Habit Stacking och hur kan det bidra till positiv förändring? 

– Habit Stacking går ut på att göra proaktiva förändringar i dina rutiner, för att må bättre och arbeta mer effektivt. Om din morgonrutin på jobbet består av att hämta kaffe, öppna mailen och sedan försöka lösa eventuella problem som dykt upp i inkorgen, så arbetar du reaktivt i stället för proaktivt. Men om du i stället adderar en ny vana till din gamla rutin, så att du först hämtar kaffe, sedan sätter upp mål för dagen och därefter kollar mailen, har du skapat ett nytt och mer hållbart mönster. Habit Stacking handlar alltså om att genom små insatser skapa stora förändringar för att nå hållbara resultat. 

Till sist, har du något knep för hur man lyckas bibehålla sin proaktivitet? 

– Hjärnan älskar dopamin, så ett tips är att fira när du har slutfört en uppgift. Har du till exempel investerat i din hälsa och tagit en löprunda efter jobbet, kan du belöna dig med att se en bra film eller äta en god maträtt. Ge dig själv en klapp på axeln helt enkelt. Att vara proaktiv handlar om att skapa förutsättningar för att må så bra som möjligt, både på jobbet och privat. 

  

Så blir du proaktiv: 

  • Sätt upp mål för dagen, rangordna dina arbetsuppgifter och sätt en tidsgräns. 
  • Arbeta med 40-40-20-metoden: 
  • 40 procent av din arbetstid – Planera in fasta, återkommande arbetsuppgifter i ditt årshjul. 
  • 40 procent av din arbetstid – Planera in flexibla uppgifter i den dagliga verksamheten. 
  • 20 procent av din arbetstid – Lämna oplanerat för att kunna reagera på akuta händelser. 
  • Addera en proaktiv vana till din gamla rutin, till exempel genom att sätta upp mål för dagen innan du öppnar din mail. 
  • Ge dig själv en belöning när du slutfört en större uppgift. 
  • Börja varje vecka med att reflektera över: Vad vill jag uppnå? Vad är rimligt för mig? Vilka områden är extra viktiga? Vad kan jag nöja mig med? 

 

Posted in Gotit |
Dela:

Rollen som rektor kräver en ny form av ledarskap

Bild: Jacob Lund

Kostnadsfritt webbinarium

Rollen som rektor kräver en ny form av ledarskap

Datum: Onsdag 23 november
Tid: 13.00–14.00
Plats: Digitalt via Teams
Målgrupp: Skolledare och huvudmän inom skola och vuxenutbildningen

Höga förväntningar från elever, vårdnadshavare, myndigheter och medarbetare. Att vara rektor idag innebär ökade krav från många olika intressenter och kräver en stor mängd administrativa sysslor, något som står i konflikt med idealbilden av skolan som ett unikt rum för lärande. I takt med att skolan alltmer omvandlas till en resultatenhet, krävs därför ett nytt sätt att se på ledarskapet.

Den 23 november bjuder Gotit in dig som arbetar inom skolledning till ett kostnadsfritt webbinarium med Mikael Andersson, författare till rapporten ’Ledare inom skola och utbildning – ett uppdrag i korstrycket’ (2021). Rapporten baseras på Gotits kartläggning av skolledarnas arbetssituation och yrkets utmaningar och möjligheter. Resultatet visar bland annat att endast 30 procent av rektorerna delegerar arbetsuppgifter till andra medarbetare, och att många upplever att en för stor del av arbetstiden går åt till administration.

Under presentationen delar Mikael med sig av erfarenheter och rekommendationer till dig som arbetar inom skolledning, samtidigt som du kommer få möjlighet att kommentera rapporten och ställa eventuella frågor. Alla deltagare får också möjligheten att beställa en kopia av rapporten.

Varmt välkommen!

Anmäl dig till webbinariet här.

Posted in Gotit |
Dela:

En jättechans för vuxenutbildningen

Bild: Shutterstock

En jättechans för vuxenutbildningen

I oktober invigs ett nytt omställningsstudiestöd för vuxna mitt i arbetslivet som vill bredda sin kompetens och bli mer attraktiva på arbetsmarknaden. För vuxenutbildningen innebär detta både nya möjligheter och utmaningar.  

Under hösten 2022 träder en ny storsatsning inom utbildningssystemet i kraft. Genom regeringens nya omställningspaket för flexibilitet, omställningsförmåga och trygghet på arbetsmarknaden, blir det nu lättare för anställda som är i behov av omställning eller utveckling att utbilda sig och samtidigt behålla sitt jobb. I praktiken innebär det att man som anställd kan beviljas ett högre omställningsstudiestöd från CSN medan man är tjänstledig på hel- eller deltid. Studierna kan bedrivas inom hela det vuxna utbildningssystemet, såsom Komvux, högskola och yrkeshögskola. Även trygghetsorganisationer som TSL och TRR kan beställa en specialdesignad utbildning vid behov.

– Man uppskattar att volymen ska kunna uppgå till 30 000 utbildningsplatser när den är fullt utbyggd. För kommuner och utbildningsföretag inom vuxenutbildningen är detta en jättechans att bredda sin målgrupp, till exempel genom att skapa en utbildningsmodell som gör det möjligt att kombinera studier med arbete. Det blir också viktigt att ha ett erbjudande till trygghetsorganisationerna som är up-to-date och passar arbetsmarknadens behov, säger Jan Elftorp konsult på Elftorp Consulting AB.

Syftet med omställningsstudiestödet är att sänka tröskeln till studier för anställda som vill bredda sin kompetens, utan att få ett stort inkomstbortfall. Därför består studiestödet av ett bidrag på upp till 80 procent av den anställdes lön, och kan dessutom kombineras med ett lån. Att söktrycket till Komvux förväntas öka skapar stora möjligheter för vuxenutbildningen, men medför också nya utmaningar.

– Normalt sett följer skolan ett system där individen är i fokus, men här krävs det också återrapportering till en trygghetsorganisation eller arbetsgivare gällande studieresultat, närvaro och studieplaner. Dessutom kommer det att behövas nya sätt att skapa moduler för registrering och dokumentation för de studenter som kommer in via trygghetsorganisationerna, säger Jan Elftorp.

En annan viktig faktor för vuxenutbildningen blir att paketera nyckeltal som betyg, utbildningslängd, kostnader och studieuppehåll på ett effektivt sätt. För att göra det vore det önskvärt med en gemensam standard, så att man kan mäta och jämföra resultat.

– Får man nya målgrupper att jobba med blir det ännu viktigare med en bra resultat- och kvalitetsuppföljning. Här skulle Gotit kunna bli en viktig spelare och stötta vuxenutbildningen med att ta fram rätt nyckeltal och paketera det administrativa stödet på ett användarvänligt sätt, så att uppföljning, ledning och styrning blir så bra som möjligt, säger Jan Elftorp.

Han fortsätter:

– Omställningspaketet är fortfarande i sin linda, men jag tror att det kommer krävas både samarbete och dialog mellan vuxenutbildningen och Gotit. Detta är en fin möjlighet att vidareutveckla verksamheten tillsammans.

Omställningspaketet i korthet:

  • Den 1 oktober 2022 öppnar ansökan för omställnings­studiestöd för studier
    i Sverige som börjar 1 januari–30 juni 2023.
  • Studiestödet är till för dig mitt i arbetslivet som är i behov av omställning eller utveckling.
  • Utbildningen ska leda till att du blir mer attraktiv på arbetsmarknaden, antingen genom vidareutveckling inom det egna området eller att byta spår helt.
  • Du som söker ska vara mellan 27 och 62 år.
  • Bidraget motsvarar 80 procent av din tidigare inkomst, upp till ett maxbelopp.
    Utöver bidraget kan du välja att ta ett lån.

 

Läs mer om omställningsstudiestödet här.

 

Posted in Gotit |
Dela:

Bättre resultat och trivsel med statistikens hjälp

Bild: Shutterstock

Kostnadsfritt webbinarium

Bättre resultat och trivsel med statistikens hjälp

Datum: Onsdag 19 oktober
Tid: 13.00–14.00
Plats: Digitalt via Teams
Målgrupp: Skoladministratörer, skolledare och huvudmän inom grund- och gymnasieskolan

Skoladministrationen inom grund- och gymnasieskolan är en dold framgångsfaktor. Strategiskt använd leder den nämligen både till bättre skolresultat och ökad trivsel bland medarbetarna. Det visar rapporten ’En ny syn på skoladministration’, som baseras på vår kartläggning av skoladministrationen inom grund- och gymnasieskolan.

Nu kan du som arbetar inom skolan delta i Gotits kostnadsfria webbinarium med utredaren Mikael Andersson, som kommer att dela med sig av insikter och reflektioner från vårt kartläggningsarbete. Lär dig mer om hur strategisk skoladministration, kombinerad med en tydlig ledningsfilosofi, är avgörande för skolans utveckling. Alla som deltar i webbinariet kan också beställa den utökade och uppdaterade andra utgåvan av rapporten.

Om Mikael Andersson: Mikael Andersson har erfarenhet av utredningar vid Utbildningsdepartementet och flera skol- och utbildningsmyndigheter.

Varmt välkommen!

Anmäl dig till webbinariet här.

Posted in Gotit |
Dela:

Huvudmannens roll i en kommunaliserad skola

Bild: Shutterstock

Ny rapport från Gotit

Huvudmannens roll i en kommunaliserad skola

Nu släpper Gotit en ny rapport. Temat är huvudmannens situation och rapporten är den fjärde i serien som nu belyser hela styrkedjan från skoladministratörens situation via skolledarna och nu även huvudmannen.

– I första rapporten var skoladministratörerna överens om att rektorn är den som påverkar deras situation mest och i rapporten om skolledarna blev slutsatsen att de påverkas mest av huvudmannen och därför belyser vi nu även huvudmannens situation, säger utredare Mikael Andersson.

I den nya rapporten har Mikael Andersson intervjuat representanter från skolans huvudman i åtta olika kommuner. Han har talat med politiker, både i ledande ställning och i opposition samt med tjänstemän, företrädesvis skolchefer. Frågorna har bland annat berört varför de gått in i uppdraget, personliga drivkrafter, hur de förberett sig och vilka utmaningar de upplever som störst. Mikael Andersson har också fördjupat sig i utredningar och rapporter där huvudmannens roll behandlas. Just nu pågår också en statlig utredning som tittar på om det finns förutsättningar för att staten ska ta tillbaka huvudmannaskapet från kommunerna.

– Till att börja med kan man konstatera att det är mycket prat om statligt eller kommunalt huvudmannaskap, men det är nog inte där skon klämmer. Det har aldrig varit helt renodlat, utan funnits olika varianter genom åren, konstaterar Mikael Andersson. Däremot kan historien om kommunaliseringen av skolan förklara en hel del kring varför skolan utvecklats som den gjort sedan början av 1990-talet och vilken roll huvudmannen haft i detta.

1991 övergick ansvaret för skolan från staten till kommunerna efter en 14 år lång politisk debatt. Decentraliseringen sammanföll med den ekonomiska krisen och lite krasst såg rikspolitikerna att det fanns pengar att spara genom att lyfta över ansvaret för skolan på kommunerna. Samtidigt präglades tidsandan av ”New Public Management”, det vill säga att det offentliga i högre grad skulle drivas som företag. Man såg skolorna som resultatenheter och införde en mängd rapport- och kontrollsystem.

– Kokar man ihop allt detta så har man grunden för dagens problem där staten abdikerat och kommunerna kräver för mycket kontroll av skolan. Ett av problemen med kommunaliseringen var att styrningen över skolan stannade hos de kommunala politikerna. De förde inte ansvaret vidare ut till skolorna, utan lekmannapolitiker började detaljstyra hur skolorna ska arbeta. Utfallet blev olika på olika ställen i landet och det hände att lekmän till och med blandade sig i saker som vilka nya pedagogiska idéer som skulle testas. Resultatet är nu en skola där kunskapsnivån droppat och där likvärdigheten är jättelåg, konstaterar Mikael Andersson.

Vid intervjuer med skolpolitikerna så berättade en övervägande majoritet att de haft som mål att arbeta med politik och att de senare fått frågan om de vill jobba med skolfrågor. Efter att ha tackat ja kände sig dock många oförberedda på hur komplext området är. Det är svårt att förstå systemen och hur allt funkar, vilket är en utmaning i rollen. Både i intervjuerna med politiker och tjänstemän har Mikael Andersson också slagits av vilken avgörande betydelse skolchefen har. Skolchef är en nygammal position som återinsattes för några år sedan och intervjuerna bekräftar att politikerna lutar sig oerhört mycket mot skolchefen i sina beslut.

– Man kan se att där samarbetet mellan politiker och skolchef är gott, så blir resultatet bättre. I kommuner där det går bra för skolan har skolcheferna även en god en relation till rektorerna. Men det är väldigt viktigt att skolcheferna är medvetna om att huvudmannen slutar med skolchefen och inte med rektorerna. Skolan börjar med rektorerna, annars kan man som rektor få jobba med saker som gör att man inte kan fokusera på sitt pedagogiska ledarskap. I värsta fall kan det till och med uppfattas av lärarna som att rektorn inte hör till skolan. Det är inte heller bra att rektorer får direkt tillgång till politikerna.

Men är en återgång till en statlig skola lösningen på skolans utmaningar? Mikael Andersson tror inte att det är nödvändigt att åter förstatliga skolan för att öka kvaliteten.

– En av lösningarna skulle kunna vara att arbeta mer med tillitsbaserad styrning. Då skulle man kunna lyckas med grundtankarna med kommunaliseringen; att flytta makten ut till skolorna så att de inte blir låsta till massa krav och regelverk som inte är relevanta. Det gäller att makten över styrningen inte stannar vid politikerna.

Missa inte!

Under hösten och kommande vår erbjuder Gotit två kostnadsfria webbinarier för dig som vill veta mer om rapporten. Anmäl dig till höstens webbinarium den 21 september här, eller till vårens webbinarium den 22 februari här. Varmt välkommen!

 

Posted in Gotit |
Dela:

Huvudmannens situation i en kommunaliserad skola

Bild: Shutterstock

Kostnadsfritt webbinarium

Huvudmannens situation i en kommunaliserad skola

Datum: Onsdag 21 september
Tid: 13.00–14.00
Plats: Digitalt via Teams
Målgrupp: Skolledare och huvudmän inom skola och vuxenutbildningen

Nu släpper Gotit en ny rapport. Temat är huvudmannens situation och rapporten är den fjärde i serien som nu belyser hela styrkedjan från skoladministratörens situation via skolledarna och nu även huvudmannen.

– I första rapporten var skoladministratörerna överens om att rektorn är den som påverkar deras situation mest och i rapporten om skolledarna blev slutsatsen att de påverkas mest av huvudmannen och därför belyser vi nu även huvudmannens situation, säger utredare Mikael Andersson.

I den nya rapporten har Mikael Andersson intervjuat representanter från skolans huvudman i åtta olika kommuner. Han har talat med politiker, både i ledande ställning och i opposition samt med tjänstemän, företrädesvis skolchefer. Frågorna har bland annat berört varför de gått in i uppdraget, personliga drivkrafter, hur de förberett sig och vilka utmaningar de upplever som störst. Mikael Andersson har också fördjupat sig i utredningar och rapporter där huvudmannens roll behandlas. Just nu pågår också en statlig utredning som tittar på om det finns förutsättningar för att staten ska ta tillbaka huvudmannaskapet från kommunerna.

– Till att börja med kan man konstatera att det är mycket prat om statligt eller kommunalt huvudmannaskap, men det är nog inte där skon klämmer. Det har aldrig varit helt renodlat, utan funnits olika varianter genom åren, konstaterar Mikael Andersson. Däremot kan historien om kommunaliseringen av skolan förklara en hel del kring varför skolan utvecklats som den gjort sedan början av 1990-talet och vilken roll huvudmannen haft i detta.

Alla deltagare får också möjligheten att beställa en kopia av rapporten.

Varmt välkommen!

Anmäl dig till webbinariet här.

Posted in Gotit |
Dela: